Koop online een leesbril bij de HEMA

screendump serp

Hoe werkt een website eigenlijk? Kunnen je klanten direct vinden wat je aan te bieden hebt? Is de site voor je bezoeker voldoende duidelijk waardoor je van een bezoeker inderdaad een klant kan maken?
Allemaal vragen die van groot belang zijn voor een website of webshop. Bekijk het praktijkvoorbeeld van de HEMA. Een voorbeeld uit mijn directe omgeving. Een voorbeeld hoe het niet moet. Maar heel gemakkelijk op te lossen is. 

Ik was op zoek naar een leesbril, en wilde graag een voorbeeld aan mijn dochter laten zien. Zij ging naar de stad en kon mooi een bril meenemen. Ik snel even zoeken op mijn telefoon naar leesbrillen. Ik vraag aan Google 'leesbril hema'. Dat lijkt me een mooie vraag die voldoende specifiek is om goed en hoog in de resultaten lijst terug te zien. Op plaats 4 staat inderdaad Hema, 
Het linkpad: m.hema.nl … gezondheid > optiek
Vervolgens lees ik de beschrijving: ‘nieuw assortiment, prijs, hoog eerst, prijs, laag eerst, beoordeeld, laag eerst, beoordeeld, hoog eerst, zonne-leesbril. Wat is dit voor vreemde informatie? Daar heb ik als potentiële klant toch niets aan.
 

blog Hema IMG_3741.jpg

Ik ben nu helemaal niet gerust op dat ik aan mijn dochter kan uitleggen welke bril ik graag wil kopen. De beschrijving is uitermate slecht. Ik heb zelfs een beter gevoel bij de andere aanbieders, die geven me het gevoel een beter product aan te bieden..
Toch klik ik door naar de website. Ik krijg 1 resultaat te zien: een zonne-leesbril. Geen alternatieven. Ik had niet gevraagd om een zonne-leesbril, hoe kan het nu dat ik dit resultaat te zien krijg?

Het resultaat van mijn zoektocht is dat ik dus geen leesbril bij de Hema ga, laten, kopen. Mijn dochter slaat het bezoek aan de Hema over.

Het is dus van groot belang om je webshop goed in te richten. Om na te denken hoe zoekresultaten op verschillende schermen gepresenteerd worden.  Wil je daar meer over weten? Laat ons objectief een audit van je website maken.